BMW M3

23.02.2012 15:26

Vlado je človek, ktorý je doslova a do písmena postihnutý rýchlosťou. A keď píšem o rýchlosti, mám na mysli skutočné perličky, ako Audi S8, Porsche turbo TechArt, alebo táto M-trojka. V súčasnosti mu už toto auto nehovorí pane, ale to ani zďaleka nie je dôvod na to, aby sme vám ho v časopise nepredstavili. Mnohí z vás M3 určite zaregistrovali na zrazoch alebo na ulici v Bratislave. Nádherná čierna trojka s karbónovými kapotami a tučnými diskmi je jednoducho neprehliadnuteľná.
    Tento konkrétny kúsok zliezol z výrobnej linky v roku 2004, ale išlo už o model po facelifte. Hlavným rozdielom, ktorý vidno voľným okom oproti modelu pred faceliftom, je v zadných diódových svetlách. Vlado si ho našiel na internete a vybral sa poň do Nemecka. Emko bolo vo výbornom stave, po prvom majiteľovi, so servisnou knižkou, nebúrané a len s pár kilometrami na tachometri. Čo viac si môže človek priať? Výbava taktiež nebola nejaká chudobná. Z početného zoznamu spomeniem napríklad poloautomatickú prevodovku SMG 2, polokožené sedadlá, strešné okno, alebo audiosústavu Harman Kardon. Predošlý majiteľ auto dokonca aj mierne upravil, poskytol mu zníženie v podobe nastaviteľného podvozku Bilstein. Vlado sa na aute mesiac povozil, a ako to väčšinou býva, začal ho upravovať.
    K prvej zásadnej úprave ho dohnala porucha na podvozku, konkrétne jeden tlmič odišiel do večných lovísk. Vladovo sklamanie nad firmou Bilstein nastalo, keď si chcel daný kus doobjednať. Jednoducho to nie je možné, že vraj sa dá objednať len kompletná sada. Následne na to si povedal, že pôjde do úplne nového kitu pruženia od firmy KW. Od nich si zaobstaral najvyšší model, teda variant 3, pri ktorom je nastaviteľná tuhosť, výška, útlm a takisto spätný útlm. Jazda s poriadne zníženým autom nie je po Bratislave ničím príjemným, ale akonáhle sa človek dostane na kvalitnejšie cesty, pochopí, o čom to je. O nejakej jazde po Petržalke s kopou retardérov ani nesnívajte. Hneď na to mu do oka padli 19-palcové kolesá od známeho úpravcu bavorákov, firmy Breyton. Nimi nahradil sériové devätnástky od BMW. Auto však stále nespĺňalo Vladove požiadavky, hlavne čo sa spomalenia týkalo. Celé to vyriešil jednoduchým spôsobom, a to kompletným brzdovým kitom od firmy Brembo. Myslím, že názov tejto firmy je všetkým dosť známy, ani to nemusím nejako bližšie špecifikovať. Dopredu buchol rovno najväčšie kotúče, aké pre M3 vyrábajú, teraz sa podržte, ich priemer je rovných 360 mm. O spomalenie sa vpredu starajú 4 piestikové brzdiče. O tom, či to auto teraz skutočne brzdí, nemusíte mať ani najmenšie pochybnosti. A o lepšie spomalenie sa postará len tvrdý betónový múr. Mať dobré brzdy je jedna vec, ale mať aj kolesá na také veľké kotúče je vec druhá. Kolesá Breyton mu boli v tej chvíli nanič. Prečo? Lebo nesedelo ET a disk sa šúchal o brzdič. Tak auto obul na pôvodné 19“ kolesá BMW. Chvíľu jazdil takto a čakal na ďalšiu zásielku. Dočkal sa a došli mu novučičké disky od firmy Work, model Rezax II. Tie sú tiež 19“ a obuté do vysokovýkonných pneumatík Pirelli P-Zero Rosso. Rozmery sú 235/35 R19 vpredu a 275/30 R19 vzadu.
    V tejto zásielke sa nachádzali aj karbónové doplnky, ktoré ste si na fotkách stopercentne všimli. Z tohto extra ľahkého a pevného materiálu je vyrobená predná a zadná kapota, zadný difúzor a sanie. Všetky tieto veci, okrem airboxu, má na svedomí americká firma Vörsteiner. Obidve kapoty a zadný difúzor majú hmotnosť len neuveriteľných 15 kilogramov! Akonáhle som otváral kapotu, hneď som pochopil, že to nie je len taký marketingový ťah. Na originálnej vzpere doslova vystrelila hore. Tu sa už skutočne dá hovoriť o šetrení hmotnosti. Vlado dokonca rozmýšľal aj o karbónovej streche, ale viacero ľudí ho odhovorilo, že je to v podstate zbytočné, ak neuvažuje o pretekárskej kariére. Môžem povedať, že tieto doplnky M-trojke neuveriteľne svedčia. Predná kapota má označenie VRS Vented Race Hood, zadná zas V-CSL Boot Lid. Určite vám neušli písmenká CSL, teda je to presná kópia originálnej zadnej kapoty z modelu CSL. Pôvodné znaky s roztočenou vrtuľkou opustili svoje pôvodné miesto a nahradili ich znaky s logom Hamann.
    Následne nato auto odišlo do firmy BMW Petersport, kde mu pozdvihli výkon. Vymenili kompletný výfukový systém za celonerezový, ktorý je ľahší o 8 kg, a auto dostalo novú riadiacu jednotu. Samozrejmosťou bolo aj odstránenie obmedzovača maximálnej rýchlosti. Po týchto úpravách by malo mať 380 k. Celkom slušný nárast oproti sériovým 343 k. O tom, že eM-ko chodí skutočne besne, by vedel rozprávať Maroš.
    Ako každé auto v rubrike Hardcore, aj toto au¬to sme išli odmerať na záťažovú valcovú brzdu do Maxmotorsportu. Po treťom pokuse sme však mali hlavu v smútku. Nie preto, že by auto malo málo ko¬ní, ale pri každom meraní zasiahol obmedzovač pri 6 000 ot., takže nameraná hodnota bola len 336 k. BMW M3 dosahuje maximálny výkon až pri 7 900 ot., kam sme sa nevedeli dostať. Po telefonáte výrobcovi záťažovej brzdy sme sa dozvedeli, že každá E46 M3 má v sebe ochrannú poistku, teda keď sa netočia predné kolesá, elektronika zasiahne už pri spomínaných otáčkach. Aby sme auto mohli zmerať, potrebovali by sme špeciálnu BMW diagnostiku, ktorá, žiaľ, nebola k dispozícii na to, aby sme mohli zapnúť tzv. merací mód, v ktorom elektronika nezasahuje.
    V interiéri sa skutočne neudialo veľa zmien, pribudli nerezové pedále od firmy Hamann a madlo ručnej brzdy od rovnakého výrobcu. Čo viac treba? Netreba vážne nič. Auto vyzerá neskutočne dobre takto, ako je; netreba mu žiadne neóny, stroboskopy, alebo besné žiletky na zadnú kapotu. Ďalší nádherný príklad príslovia, že menej je niekedy viac. Úpravy na M-trojke sa dajú spočítať na prstoch dvoch rúk, ale ani zďaleka tak nevyzerajú. Všade, kam sa táto kára pohne, púta zaslúženú pozornosť. Ako som napísal, momentálne robí obrovskú radosť novému majiteľovi Imrovi, ktorý si ju skutočne nevie vynachváliť. A ja mu verím.

 

Diskusná téma: BMW M3

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok